Thursday, March 17, 2011

edisi masak bersama cik gebu : NUGGET MAGGI WALAWEHH..

salam olsss.. hari nie gua na share ngan korang stu resepi yg baek punyer.. tpi sblm tue gua ad crita yg gua nak share ngan korang.. hari nie gua sdkit terkejut dgn kemalangan yg berlaku betol2 dpn mate gua.. awal2 tahun nie pon gua ad citer sal kemalangan dekat umah gua yg meragut nyawa seorang wanita.. kali nie naseb baek kemalangan nie xmengalami sebarang kematian.. tgh hari tadi sewaktu gua blik dri skolah..*sian gua kan?? cuti2 skola pon kene skolah.. xpe.. naseb bdn la... T_T gua lalu r ikot bndr p.mas sbb itu mmg da jalan utama gua na p skolah.. so bile smpai kat stu skolah tue.. kete byk.. so jam r.. motor lak opkos r leyh lalu.. tpi bile stu motor tue lalu je tpi kete gua.. boomm kebaboww.. beliau terlanggar ngan kete avanza yg kebetulannye na msuk lam skolah tue.. terkejut berukk kot gua tyme tue.. tpi luckily ad polis kat situ..so story end.. pastu gua tataw ape yg jdi.. ok2.. pnjg bgai kot gua punyer intro.. hehe maap la ea..

hari nie.. gua skali lagi jadi chef ye.. chef ape?? yeahhh.. dats rite.. chef cik gebu.. bkn mat gebu k.. itu chef yg profesional.. gua neyh chef yg biase2 aje.. hehe.. slalunye korang kalo mkn nugget msti bli yg segera from supermarket je kan?? kali nie korang try buat sndri.. bestt kot.. nugget ape yg gua na buat?? mstilah NUGGET MAGGI.. maggi jdi nugget?? oyeahh.. best weyhh.. xtry make xcinta.. hihi..


slalunye korang makan maggi cam kat bwh nie kan??


maggi kari dgn telur mate kebau.. perghh layann!!!


hari. nie. cube korang buat sdkit kelainan kat maggi korang tue.. entry ari nie agak pnjg la kot sbb mse gua tgh sibukk masak2 xd.. smpat gak la gua snap sane sni.. hek3..

tuan2 puan2 ye.. hari nie kite na buat resepi nugget maggi *nada chef wan ye.. :)
bahan2 nye ialah..

2 bungkus mee segera (ikot la maggi ape2 pon.. asalkan maggi.. :p)
2 sudu marjerin (gua gune butter.. lagi mengancam..yumm2)
2 sudu bawang besar dicincang
1 sudu teh serbuk lada
200 gram daging ayam – dicincang halus (yg ini gua xmsukkn sbb ayam lupe tarok kat mne)
3 biji telur – dipukul (gua rse 2 biji da ckup.. gua gune 3 tpi muakk la skit..)
1 sudu serbuk roti
2 sudu susu tepung
Minyak masak untuk goreng

Bahan salutan:

2 sudu tepung gandum
2 biji telur – dipukul
2 sudu serbuk roti

cara-cara :

1. Rebus mee segera sehingga lembut dan toskan. Ketepikan.


gua just tarok air pnas dan tutup ngan pggn.. kan senang?? hihi




2. Panaskan marjerin. Tumis bawang besar hingga naik bau.


3. Masukkan serbuk lada, perencah mee segera dan ayam.Gaul hingga ayam masak (berubah warna menjadi putih).

4. Tutup api.Masukkan ayam yang telah di masak ke dalam mee diikuti telur, serbuk roti dan susu tepung.


5. Sediakan loyang. Sapukan minyak.Tuang adunan nugget.


6. Kukus sehingga masak.



7. Setelah sejuk pada suhu bilik, potong adunan nugget dengan saiz 2X2 cm.


8. Golekkan potongan nugget pada tepung gandum, celup pada telur dan golek pada serbuk roti.



9. Goreng dalam minyak yang telah dipanaskan sehingga kekuningan.




da siap..!! ape lagi?? jom la lantakk.. yummy2.. (:

p/s : akhirnye dpt gak gua buat nugget maggi.. da lme kot gua ngidam na buat resepi neyh.. ape agi weyhh?? moh la buat.. sodapp kot.. xrugi wehh.. ;p

note : serbuk roti tue korang leyh wat sndri je...


1. ambil 2 keping roti
2. bakar penggunnakn pembakar roti
3. pastu bl dh siap bakar .. korang blend.. da siap.. :)


chow bedah!!!


25 comments:

Raji and Yeen said...

alhamdulillah kau xde kena apa2 o.O msti ngeri owh..
woahhh serius nmpk sedap jer nugget maggi nih.. antar kat aku skit weh :o

Puan Kutu said...

macam best jer resepi nie.bley la try nti.hehe..

LyNn Ribena said...

mcm cdap je...nyum3..

tp, mcm pjg sgt je crite nk wat megi nye nih...masak maggi kari biase je kan senang..uhuhu~

syahassan said...

-moja moja raji-
tue la.. alhamdulillah.. Tuhan msih nk pelihara aku kat dunia neyh.. :)

kau nak eyhh?? da habis la weyhh.. har har har.. :P

syahassan said...

-puan kutu-
mmg best.. yg cik gebu share resipi tue.. semuanye yg best2 blake.. kalo yg xbest.. cik gebu xshare.. kang org complain xsodap.. naye..hihi

syahassan said...

-lynn-
a'a kan?? lagi sng buat maggi biase kan?? tpi jrg buat laen dri yg laen xslh kan?? xtry maka xcinta.. ewahh.. ;p

SoLy SoLicious said...

waahh!!!!
tgk je dah terliur!! mcm sedap je

syahassan said...

meyh try wat meyh..senang je kot.. ;P

kay_are said...

terus terang je ye.. x ske masak2 ni.. men masak2 pun x pernah.. jadi pekate tolong masak pastu hantar ke no 8, jalan XX, shah alam =P

KAMIHIDUP said...

wah, cam best je, 1st time tgk resepi ni, bila cik gebu masuk ke dapur. heee. :)

syahassan said...

-kay_are-
hak3.. blh2 tpi charge pghntrn 100hinggit ea?? har har har

syahassan said...

-kami-
mmg best.. rugi sapew xtry wat..hihi

tenks kami koz sudi gak bce entry tue.. kalo xsilap da lme dh kot entry tue.. hehe

hayatunfadzila said...

aslkm..cik gebu~salam perkenalan~

wahida said...

aku malas nak buat...apa kata ko tolong buatkan utk aku?

MiZ Rayy said...

boley aku tiruuu.. hekhek... klau xsodap siap ko... hakhak..

FurBall said...

tamo tau pasall masak2..cte lah lagi pasal kemalangan..syok siot..ahahaha..

urm...pernah gak exciden ganaz2 nih..tp nsb bek tade lah sampai ada yg mati..anyway..sekarang nih ngan study kat kelantan..n bukan nak kutuk..tp budak2 yg slalu bawak motor kat sini mmg bahaya cara dorang bawak..tak tau lah dalam cite ko nih sape yg slah..tp mmg byk kalu motor yang exciden...mwuuu

Lea Isnawi said...

mcm sedap! nak cuba la nanti

syahassan said...

-hayatun-
wslm.. salam perkenalan jgk.. ;p

syahassan said...

-wahida-
hak3.. tamow2.. sy bz.. kih3

syahassan said...

-miz rayy-
kompem sodapp punyoo!! hihi

syahassan said...

-furball-
a'a.. mmg xdinafikan yg kau ckp tue.. aq pon kalo duk dlm kete mmg slalu kecut perot r tgk mat2 motor bwk motor.. tpi lam kes yg aq citer tue.. atceli slh kete tue.. ;p

syahassan said...

-lya-
mmg sodapp.. try la eakk.. ;p

Santan Berlada said...

pandainye masak... =)

suke mkn megi campur ngan nasi...
yum yum yum...

Vinda said...

waaaa...sedapnya..kena try buat ni...wink3...m

Encik Shino said...

Nape x buat entri masak air? :P hehe

pepun meggi, sejak kecikdah kenal benda alah tu! :P

Daisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...